Pas cu pas, curat constituțională


Fără îndoială, OUG 59/2017 a pus capac! Și cum cei din Comisia de muncă a Camerei trag cât pot de timp în a accepta și opera oarecare modificări, iar asta și din cauză că au fost avertizați că pensiile militare nu țin de a lor (in)competență, pensionarul militar român își îndreaptă speranța spre ultimul bastion care i-ar putea face dreptate: CCR. Firește, se naște și întrebarea tipic românească, „Cam pe când?”. Siguranță nu-i de unde, pentru că nu ne caracterizează, ca neam, însă putem anticipa din ceea ce s-a „rezolvat” până acum cu sesizările Curții. Pe scurt, 106 sesizări de neconstituționalitate ale diferitelor prevederi ale legii pensiilor militare,

  • 48 pe Legea 223/2015, începând din decembrie 2016;
  • 49 pe OUG 57/2015 art.40, începând din ianuarie 2017;
  •   9 pe OUG 59/2017, începând din februarie 2018,

au „produs” până la această dată trei decizii, în care se intersectează criticile legii cu cele ale modificărilor aduse prin OUG. Și toate trei resping sesizările de neconstituționalitate.  Deocamdată, nu discutăm oportunitatea sau justețea criticilor, însă, o concluzie privind atitudinea Curții și ritmul de analiză și rezolvare a dosarelor ar fi utilă în dozarea așteptărilor pe care le avem dinspre această instituție.

Așadar, până în prezent, Curtea a decis asupra:

1) Art. 16, 17 și 18 – Decizia 225/17.04.2018

Sesizarea respinsă: Dispozițiile care reglementează condițiile acordării pensiei de serviciu, a pensiei de serviciu anticipate și a pensiei de serviciu anticipate parțiale sunt neconstituționale, întrucât se referă doar la militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special, în activitate, iar nu și la persoanele trecute în rezervă anterior intrării în vigoare a Legii nr.223/2015.

Efectele respingerii:

  • Cei trecuți în rezervă, fără drept de pensie, înainte de 01.01.2016, chiar dacă la data trecerii în rezervă au avut vechimea efectivă de minimum 25 ani, din care cel puțin 15 ani în serviciu, nu beneficiază de pensie militară la limită de vârstă, ci de pensie militară calculată doar pentru vechimea în serviciu, în baza art.19, la împlinirea vârstei standard „întregi”, sau a art.26, după deschiderea dreptului de pensie în sistemul public. Pentru vechimea în serviciu cu grupe de muncă, nu beneficiază de reducerea vârstei standard nici în sistemul militar, nici în cel public.

Dacă în privința art.17 și 18 (pensionarea anticipată și anticipată parțială) lucrurile au fost clare în aplicarea legii și înainte de această decizie,  au existat, însă, cazuri de pensionare la limită de vârstă, în baza art.16,  a unor persoane trecute în rezervă înainte de intrarea în vigoare a Legii 223/2015. Ceea ce nu mai este posibil odată cu publicarea deciziei Curții. Presupun că aceia care au făcut sesizarea nu au fost în situația de a solicita pensie la limită de vârstă, în baza art.16 , dacă aceasta se acorda deja și celor trecuți în rezervă înainte de 01.01.2016, dar au inclus și acest articol în sesizare, pe motiv de discriminare introdusă de sintagma „în activitate” în toate cele trei articole. Dacă este așa, ghinion! Cu intenție sau fără, capra vecinului a răposat.

2) Art. 28 alin (1) lit. e) – Decizia 349/22.05.2018

Sesizarea respinsă:  Prin excluderea din baza de calcul a pensiilor militare a primelor de aterizare și de reparații, art.28 alin.(1) lit.e) din Legea nr.223/2015 aduce atingere dreptului la un nivel de trai decent, respectiv dreptul la pensie. Totodată arată că textul de lege creează o inechitate evidentă prin raportare la aceleași categorii de persoane care au obținut dreptul la pensie în perioada anterioară modificării legislative. În sprijinul celor susținute, autorul excepției arată și că a achitat impozit și contribuție la sistemul asigurărilor sociale aferente primelor mai sus amintite.

Nu știu dacă cineva se aștepta la sensibilizarea Curții prin formularea criticii de mai sus, cu siguranță existând argumente mai solide și pertinente, însă decizia a fost… seacă emoțional: „Având în vedere aceste repere jurisprudențiale, Curtea apreciază că dispozițiile de lege criticate, care stabilesc veniturile în funcție de care se calculează baza de calcul al pensiei militare de serviciu, nu constituie o restrângere a exercițiului drepturilor fundamentale invocate de autorul excepției.”

Decizia, desigur, se (poate) extinde asupra întregului cuprins al literei e: „primele și premiile, cu excepția primelor de clasificare, de specializare și de ambarcare pe timpul cât navele se află în baza permanentă”. De aici, probabil, și unele zvonuri din ultima vreme privind excluderea din baza de calcul a unor sporuri.

3) Art. 28 alin (1) lit. h) – Decizia 350/22.05.2018

Sesizarea respinsă: Dispozițiile care prevăd că nu sunt considerate venituri de natură salarială sau asimilate salariilor plățile compensatorii și ajutoarele la trecerea în rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea raporturilor de serviciu cu drept la pensie, astfel că acestea nu se includ în baza de calcul pentru stabilirea pensiilor acordate cadrelor militare, sunt discriminatorii. În acest sens arată că se creează o situație inechitabilă în raport cu beneficiarii altor tipuri de pensii speciale, cărora aceleași drepturi le sunt incluse în baza de calcul al pensiei.

Dacă unii se luptă pentru un plus de 5-10% la pensie, alții au considerat firească o pensie de 10-15 ori mai mare decât salariul/solda…  Așa că, no comment!

Se pare că, pe la sfârșitul lunii, va fi o decizie asupra art.19 și art.21. În cazul în care sesizarea vizează reducerea vârstei standard pentru beneficiarii de pensie militară în baza art.19, decizia Curții este previzibilă.  Adică încă un pas, în pas cu vremurile. Iar vremurile sunt de 21%…

 

 


loading...
Despre:
Alexcta
Abonat
Alexcta

Problematica CCR este complexă. Dacă studiați componența CCR, Veți Înțelege!

marine
Abonat
marine

Usturator de hazliu e ca defuncta lege a pensiilor militare serveste drept sursa de inspiratie Olgutei.
Pensiile civile vor fi indexate anual cu rata inflatiei si marite cu 50% din cresterea salariului mediu.
Ce dulce-i razbunarea!!!
Eu unul nu mai am nicio asteptare. Am ajuns in punctul in care imi doresc un singur lucru (cu toata seriozitatea): o noua “revolutie”. In *89 nu prea stiam cine e inamicul. Acum stiu. Punctual.

Stoian Fanica
Vizitator
Stoian Fanica

1)de ce pensiile militare nu au fost indexate cu 5% din 2016 si pana in prezent. 2)De ce PENSIILE MILITARE nu au fost idecsate anual cu indicele 50% DIN MARIREA SOLDEI A ULTIMEI FUNCTII AVUTE…SI ACTUALIZATE LA ZI.. 3)Am aceeasi pensie ,ca in Dec.2016!!!!???Nr.14560844 Multumesc 24.10.2018/16.45

loading...