Briză de normalitate?

Se știe că rezolvarea „din pix” a limitării pensiei nete la nivelul mediei soldelor/salariilor nete din cele 6 luni alese, impusă de art.VII(2) al OUG 59/2017, s-a materializat în deciziile de pensionare (în general) într-o anomalie de genul:

  1. Pensia militară de stat:             4000 lei
  2. Suma corespunzătoare SOSP:    800 lei
  3. Media soldelor/salariilor nete:  3320 lei
  4. Pensia netă (art.VII (3) OUG 59/2017): 3320 lei
  5. Pensia BRUTĂ aferentă pensiei nete (4): 3571 lei.  

Adică, pensia BRUTĂ nu are legătură cu baza de calcul, ci cu salariul net. În loc să fie 4000+800 = 4800 lei, este stabilită, din pix, la 3571, cu o tăiere de cca 26%, pentru a corespunde pensiei nete de 3320 lei (la nivelul anului 2017).

Astăzi, însă, văd, într-o decizie emisă de  CSP a MAI, pentru un drept deschis în 2017, altceva:

  1. Pensia militară de stat:             4000 lei
  2. Suma corespunzătoare SOSP:    800 lei
  3. Total pensie militară BRUTĂ:    4800 lei
  4. Impozit:                                      448 lei
  5. Pensia netă (art. VII(1) OUG 59/2017): 4352 lei
  6. Media soldelor/salariilor nete:  3320 lei
  7. Pensia netă (art.VII (3) OUG 59/2017): 3320 lei

Dispare, deci, acea pensie BRUTĂ artificială, ilegală, calculată prin așa-zisa procedură inversă, împotriva normalității, plecând de la net spre brut și care a golit de conținut mai toată Legea 223/2015. După ce se calculează pensia netă firească (4352), se indică și pensia plafonată (3320).

Deși rezultatul final – banul în mână – este același, pot exista anumite efecte, pe care încercam să le explic într-un articol mai vechi: nivelul pensiei brute fiind unul singur, real, iar plafonarea impusă de OUG 59/2017 vizând doar momentul stabilirii pensiei („La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netã nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzãtoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei.”), se poate presupune că în anul următor deschiderii dreptului la pensie, plafonarea la nivelul salariului net își pierde efectul, pensia netă calculându-se prin aplicarea cotei de impozit asupra pensie brute stabilite. În exemplul dat mai sus, pentru anul următor vom avea:

  1. Pensia brută: 4800 lei
  2. Impozit :         280 lei
  3. Pensia netă:  4520 lei

Este o ipoteză, deocamdată. Dar faptul că pe decizie apare doar pensia brută legală, poate fi, însă, un semn… de întrebare, cel puțin.

 

Despre:
Anca D.
Abonat
Anca D.

Ar fi situatia ideala sa se intample asa…..vom vedea insa ce mai nascocesc! Multumim pentru explicatii!

Trofin
Vizitator
Trofin

Cred ca modul de prezentare a deciziei de pensie este mai reprezentativa in forma emisa de CSP a MAI si raspunde exact formularii din OUG 59/2017 cu privire la modificarea Art. 60 din Legea 223/2015. In aceasta forma de prezentare , pensionarul vede la ce are dreptul pentru baza de calcul proprie si ce primeste efectiv.

Trofin
Vizitator
Trofin

Referitor la ipoteza emisa , cred ca nu sunteti departe de adevar. Am in vedere ce s-a intamplat cu dispozitia din fosta Lege 164/2001 cu privire la acordarea procentelor pentru contributia la fondul suplimentar de pensii , dispozitie care preciza ca procentele se aplica la stabilirea pensiei ( este vorba de art. 78) . Care a fost efectul acestei formulari ? La prima actualizare sporul respectiv a disparut si a fost reintrodus prin 2007 dupa foarte multe interventii. Daca formularea din art. 78 al Legii 164/2001 a avut un efect negativ nu este exclus ca formularea din OUG 59/2017 cu… Citește mai mult »

armour
Vizitator
armour

Este normal ca in urma actualizarii , pensia militara de urmas sa scada si sa se mentina in plata aceasta valoare?In acest caz nu se mai aplica ,,cuantumul mai avantajos”?
Multumesc.